Podlegające ciągłej eksploatacji samochody, wymagają od swoich właścicieli systematycznych przeglądów i wymiany pracujących w nich płynów. Kierowcom zdarza się jednak często zapominać o jednym z nich, a mianowicie o płynie chłodniczym. Dlaczego warto pamiętać o jego systematycznej wymianie? I jaką funkcję spełnia on właściwie w naszych pojazdach?
Czym jest płyn chłodniczy?
Płyn chłodniczy to ciecz znajdująca się w układzie chłodzenia naszego pojazdu. Jego zadaniem jest wchłanianie zbyt wysokiej temperatury wytwarzanej w silniku i przenoszenie jej do chłodnicy. Taka wymiana energii cieplnej ma miejsce cały czas w trakcie pracy silnika. Płyn chłodniczy to połączenie wody z glikolem propylenowym lub etylenowym (dowiedz się więcej na: https://www.artbor.pl/plyny-chlodnicze-borygo-poznaj-najnowsze-produkty-legendarnej-polskiej-marki/). Jest to jego baza, ale dostępne obecnie produkty różnią się między sobą składem oraz zawartością dodatków chemicznych, które między innymi przeciwdziałają korozji czy tworzeniu się osadów.
W związku z tymi różnicami, nie możemy kupować pierwszego lepszego płynu chłodniczego, jaki znajdzie się w zasięgu naszego wzroku. Chłodnice w poszczególnych samochodach mogą być wykonane z różnych stopów, przez co wymagają użycia płynów o ściśle określonym składzie, tak by nie uszkodził on części układu chłodzenia. Z tego powodu, mimo lepszych właściwości glikolu etylenowego, w płynach chłodniczych częściej stosowany jest glikol propylenowy, który nie wykazuje działania toksycznego. Produkty go zawierające są jednak z reguły nieco droższe, ze względu na konieczność wykorzystania większej ilości dodatków.
Zobacz także: http://hydraportal.pl/plyn-chlodniczy-wszystko-co-trzeba-o-nim-wiedziec/
Rodzaje płynów chłodniczych
Obecnie w sklepach znaleźć można trzy podstawowe rodzaje płynów chłodniczych. Są to:
- IAT – zastosowana w nich technologia produkcji jest najstarsza, przez co ma sporo wad, takich jak nietrwałe inhibitory korozji czy zawartość krzemianów obniżających wydajność chłodzenia. Stosowane główne w starszych pojazdach;
- OAT – płyny te zapewniają lepszą wymianą ciepła i podwyższoną trwałość, niż w przypadku płynów typu IAT. Mogą być używane w samochodach z chłodnicami aluminiowymi, ale nie w starych pojazdach, gdyż uszkadzają ołowiane luty i uszczelki stworzone z określonych rodzajów tworzyw;
- HOAT – wyprodukowane w technologii hybrydowej. Zawierają kwasy organiczne i krzemiany, mają podwyższoną trwałość i zapewniają lepszą ochroną przeciwkorozyjną.
Dlaczego należy regularnie wymieniać płyn chłodniczy?
Płyn chłodniczy, podobnie jak wszystkie inne elementy samochodu po prostu się zużywa. Wraz z upływem czasu ciecz traci swoje właściwości, przez co przestaje dobrze spełniać swoją rolę. Częstotliwość wymiany płynu chłodniczego zależy przede wszystkim od pojazdu jakim się poruszamy. Informacje na ten temat podaje nam producent samochodu. Zawsze możemy również zapytać o to naszego mechanika. Regularna wymiana płynu chłodniczego, zgodnie z zaleceniami, gwarantuje nam właściwe działanie chłodnicy. Jeśli natomiast o tym zapomnimy, konsekwencją może być poważne uszkodzenie samochodu i spore koszty związane z jego naprawą.
Jak przebiega wymiana płynu chłodniczego?
Należy pamiętać, że płyn chłodniczy jest toksyczny, dlatego w trakcie jego wymiany musimy być bardzo ostrożni. Jeśli nie czujemy się pewnie i nigdy tego nie robiliśmy, najlepiej jest oddać samochód w ręce specjalistów. Cały proces wymiany płynu chłodniczego nie jest jednak specjalnie zawiły. Przede wszystkim należy spuścić zużyty już płyn z chłodnicy do pojemnika, który jest przeznaczony do przechowywania tego typu cieczy. Następnie musimy przeprowadzić płukanie układu chłodzenia, do czego służą specjalne środki dostępne na rynku oraz woda destylowana. Dopiero po dwukrotnym płukaniu, zbiornik można ponownie napełnić płynem chłodniczym, w takiej ilości jak zaleca to producent.
Artykuł powstał we współpracy z artbor.pl