Renowacja głowic to kluczowy element procesu renowacji silnika, który może przywrócić jego dawne osiągi i wydajność. W trakcie eksploatacji silnika dochodzi do zużycia różnych jego elementów, w tym również głowicy. Właściwe jej wykonanie pozwoli na przedłużenie żywotności silnika i uniknięcie poważnych awarii.
Przygotowanie do pracy i demontaż głowicy
Na początek należy przygotować miejsce do pracy oraz niezbędne narzędzia, takie jak klucze nasadowe, imbusy czy śruby o odpowiednich rozmiarach. Następnie przystępujemy do demontażu głowicy ze silnika, zaczynając od usunięcia pokrywy zaworów, kolektora ssącego i wydechowego, a także wszystkich przewodów i złącz. Ważne jest również oznaczenie kolejności czopów rozrządu w celu późniejszego prawidłowego zamontowania. Po zdjęciu głowicy należy dokładnie ocenić stan jej powierzchni oraz ewentualnych uszkodzeń, aby móc podjąć decyzję co do zakresu prac remontowych.
Po zdjęciu głowicy z silnika przystępujemy do jej dokładnego czyszczenia. Można tego dokonać za pomocą specjalistycznych środków czyszczących i odpowiednich narzędzi, takich jak szczotki druciane czy ściernice. Na przykład renowacja głowic w Częstochowie może być realizowana przez profesjonalne warsztaty, które dysponują odpowiednim sprzętem do tego celu. Czyszczenie pozwoli nam dokładnie ocenić stan poszczególnych elementów głowicy, np. siedzeń zaworów, prowadnic czy uszczelki.
Wymiana uszkodzonych elementów i montaż głowicy
W przypadku stwierdzenia uszkodzeń niezbędne jest ich usunięcie lub wymiana danego elementu. Zwykle dotyczy to m.in. zaworów, prowadnic czy uszczelek. Po wymianie uszkodzonych części przystępujemy do montażu głowicy. Ważne jest tutaj zachowanie właściwej kolejności montażu oraz dokładne dociśnięcie wszystkich śrub według zaleceń producenta.
Ostatnim etapem procesu renowacji głowic jest regulacja zaworów oraz kontrola szczelności. Regulacja polega na ustawieniu właściwej luzu zaworowego, co jest kluczowe dla prawidłowego działania silnika. Następnie należy sprawdzić szczelność głowicy, co można zrobić za pomocą specjalistycznych prób szczelności na stołach próbnych lub przez zastosowanie próby ciśnieniowej. W przypadku stwierdzenia nieszczelności konieczne jest jej usunięcie i ponowne sprawdzenie szczelności przed ostatecznym zamontowaniem głowicy w silniku.