Jedzenie pieczywa

Czy warto jeść pieczywo?

Niektórzy omijają pieczywo szerokim łukiem z obawy na to, że jest kaloryczne. Inni wykazują nietolerancję na gluten i muszą bardzo uważać na to, co jedzą. Jeszcze inni po prostu myślą, że chleb nie jest zdrowy. Bez względu na to, do jakiej grupy się zaliczamy, to nie warto jest odżegnywać się od pieczywa, bo to wiele wnosi do codziennej diety. Trzeba po prostu wiedzieć, po jakie można i warto sięgać. O czym trzeba pamiętać wybierając wyroby piekarnicze? Podpowiadamy.

Konsekwencje braku pieczywa w diecie

Dietetycy zgodnie twierdzą, że pieczywo w codziennej diecie odgrywa bardzo istotną rolę. Po pierwsze jest jednym z podstawowych składników z których składa się piramida żywieniowa i ma to swoje uzasadnienie w praktyce. Po drugie, to bardzo ważne źródło węglowodanów złożonych, gdzie głównym jest skrobia. Dlaczego są one tak istotne? W dużej mierze dlatego, że dostarczają nam energię do działania. Kiedy węglowodany przestają być dostarczane organizmowi, to ten bardzo szybko reaguje na ich niedobór. Konsekwencje nie są dobre dla osób dbających ceniących sobie dobre samopoczucie. Organizm szybko zaczyna gromadzić zapasy glikogenu, co w praktyce oznacza, że szybko zaczynami odczuwać zmęczenie, rozdrażnienie. Możemy nawet doprowadzić do bezsenności.

Pieczywo a odchudzanie

Może jest to dla niektórych zaskakujące, ale całkowita eliminacja pieczywa z diety może doprowadzić także do utrudnienia procesu odchudzania. Wszystko dlatego, że dobrej jakości pieczywo, kupowane w sprawdzonej piekarni dostarcza bardzo dużo błonnika. Gdzie szukać go w największych ilościach? Przede wszystkim powinno sięgać się po pieczywo razowe. Wystarczą cztery kromki, aby dostarczyć organizmowi 70 procent dziennego zapotrzebowania na błonnik.

Najlepszy chleb na zakwasie

Jeśli jemy pieczywo i czujemy, że ma ono taki lekko kwaskowy smak, to możemy spodziewać się tego, że było ono robione na zakwasie. Jak się go otrzymuje? Otóż do jego wytworzenia potrzebna jest mąka żytnia, albo też pszenna. Świetnie, jeśli posiadamy mąkę razową. Nie obejdzie się także bez dodania wody, którą zalewa się mąkę. Potem trzeba przykryć ją ściereczką, a potem uzbroić się w cierpliwość. Musi dojść do procesu fermentacji. Aby tak się stało, temperatura w pomieszczeniu nie powinna przekraczać granicy 25-30 stopni C.

Dlaczego można powiedzieć, że zakwas jest zdrowy? W dużej mierze zawdzięcza on to kwasowi mlekowemu, który w dużej mierze przyczynia się do wzmocnienia odporności, a ponadto regulacji układu trawiennego.

Sięgając po dobrej jakości pieczywo przyczyniamy się do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, a co za tym idzie, także do wzmocnienia odporności. Jak ze wszystkim, także z nim trzeba jednak wiedzieć, po jakie sięgać i w jakich ilościach, aby osiągnąć zamierzony efekt.